Sunday, March 17, 2024

Jeg har mange grunner til å være trist, og jeg velger å bli deprimert...


Jeg har bare en romantisk sjel

Romantiserer livet, kjærlighet...

Ekte verden;... derimot vet jeg, er ikke så fint egentlig

Ting er kleint, skittent, slemt, stygt og fryktelig vanskelig


Jeg fortsatt prøver å forstå hvordan alt det fungerer

Dette fører også til at mange folk kjenner meg feil

Fordi jeg ikke er redd for å ta risk og gjøre feil

Jeg lærer fra feilene mine og så går videre


Samfunnet kommer alltid til å synes at jeg er rar

At jeg ikke passer helt inn og gjør merkelige ting

At jeg har en rar romantisk sjel og skriver faktisk dikt

At jeg tror jeg er bedre enn andre folk og at jeg får bedre karakterer enn dem


Egentlig har jeg bare vanlige karakterer

Egentlig synes jeg at jeg er verre en alle sammen

Egentlig er jeg bare ei jente som kommer fra Tyrkia

En liten dråpe i et svært hav


Egentlig; så vet jeg ikke helt hvem jeg er fordi

Jeg er ikke nordmenn, men jeg kan ikke kalle meg tyrkisk heller

Jeg er ikke en fysiker, men jeg kan ikke kalle meg uinteressert heller

Jeg er ikke redd, men jeg kan ikke si at jeg ikke frykter for det ukjente

Jeg er ikke rar, men jeg kan ikke bevise det til "de andre"

Jeg er muslim, men jeg drikker og liker både jenter og gutter

Jeg er glad i realfag, men kan ikke klare meg uten kunst

Jeg er en person, men jeg vet ikke hvordan jeg burde bli?


... 


Tusenvis av spørsmål inn i hodet mitt og

Jeg skal flytte 584 km unna stedet jeg kaller hvertfall "hjem" nå!

Er ikke dette her galskap; å flytte så langt unna hvem du er 

for å finne deg selv?

Nei..,

Det er egentlig helt genialt. 

En blank ark for å skrive

historien din Meia.


Det du levde inntil nå var en del av din families historie

Men når du flytter, skal du skrive din egen historie

Det høres kanskje skummelt ut å ha fullstendig ansvar for deg selv

Likevel, vet jeg at du gjør dette allerede og mer enn det

Du er mer enn klar for dette..., livet!


Livet kommer til å slå deg i hodet og lære deg å være et menneske.

Dermed, skal livet lære deg hvordan du ikke burde være også,

For eksempel, å gjemme din egen skatt i ditt hode, fordi den er mer verdifull enn det du tror

Livet kommer til å hjelpe deg, jeg er sikker på det


Det eneste du må gjøre er å ikke glemme hvor du kommer fra

Du kommer ikke fra tyrkia, nei, og du kommer ikke fra norge

Altså, hvordan skal man ikke glemme noe man ikke vet?

Du vet jo det, du kjenner jo deg! Du er bare deg selv, en oljedråpe i havet

Du kommer fra deg selv, og det er derfor du er unik

Du er kanskje litt rar, og andre synes at noe er galt med deg

Men det er bare på grunn av at de ikke ser hva som skjer inn i DEG


De ser jo ikke at du har en dyp savn for en bestevenn du hadde

og at det er derfor du rulleskøyter rundt byen hver vår og hver sommer

De vet jo ikke hvorfor du går og ser på elva ved skola ofte etter timene

at du hadde blitt forlatt der av din kjæreste du virkelig elsket

De vet jo ikke hvorfor du ofte leser, for

ofte ekte mennesker ser på deg rart når du sier en hel setning.

De vet jo ikke hvorfor du sier unnskyld hele tiden

du har jo ikke lov til å gjøre noe feil imot dem, du føler deg dømt

Likevel gjør du feil, og siden du er ikke redd for feilene, sier du unnskyld

De vet jo ikke hvorfor du føler deg lei deg og nostalgisk

at du savner fortiden så veldig dypt og føler deg forrådt

De vet jo ikke hvorfor du begynner å gråte etter en dramatisk film

for du nesten døde akkurat 6 år siden mens du flyktet

du har blitt traumatisert uten å merke det selv, men du kommer over det også


Det du mest trenger nå er en hel blank side

Da kan du skrive din historie...

No comments:

Post a Comment

Min amethyststein

Du er som en amethyststein Folk tror du er bare en vanlig stein Men hvis de kan finne  det som er inn i steinen, Det som er inn i deg Det sk...